Kategoria: Vantaa
-
Kaupunkikehitys on fiksuja valintoja ja yhteistyötä
Vantaan Sanomat julkaisi 18.9. mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Laadin sen vastineena lehden aiemmalle jutulle, jota pidin monella tavalla viallisena. Kaupunkikehitys on fiksuja valintoja ja yhteistyötä Karri Kannala kirjoittaa (VS 4.9.), että “Vantaalla on halu ja paikka ottaa aloitetta pääkaupunkiseudulla – momentum on nyt, mutta Tero Anttila hidastaa”. Vantaan halu poistaa julkisen liikenteen vyöhykerajoja ja 2476 euron…
-
50-vuotispuheeni valtuustossa
Sain kaupunginvaltuustossa 19.8. huomionosoituksen 50-vuotispäiväni johdosta. Vantaan traditioon kuuluu tilaisuus myös puhua. Alla tilaisuuteen kirjoittamani puhe. Osan siitä jätin puhetilanteessa pois, ja pieniä muutoksia saattoi tulla. Tallenne katsottavissa Vantaa-kanavalla, osuuteni alkaa 37 minuutin kohdalla. Arvoisa puheenjohtaja, kollegat ja viranhaltijat, hyvä yleisö, Miksi olen tässä puhujana, juuri nyt? Tämä on kysymys, josta olen lähestynyt tätä…
-
Nostetaan lautakuntien palkkioita
Vantaan Sanomat julkaisi tänään mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Lehti editoi kirjoitustani hieman, esitän tässä alkuperäistekstin: Nostetaan lautakuntien palkkioita Kaupunginhallitus esittää Vantaan luottamushenkilöiden palkkioiden korottamista 20 prosentilla. Tasakorotuksen sijasta palkkioiden rakenteellista epätasapainoa pitäisi korjata. Suurin ja ylin luottamuselimemme on kaupunginvaltuusto. Tavalliseen kuukauteemme kuuluu kaksi tilaisuutta: kokous ja tiedotusluonteinen etätilaisuus. Saamme näistä kokouspalkkioina yhteensä 480 €. Tähän esitetään…
-
Energiantuotannon tavoitteet edelläkävijäkaupungissa
Tein kaupunginvaltuustossa 25.3.2024 aloitteen seuraavalla otsikolla ja tekstillä: ”Kestävyyden edelläkävijän energiatavoitteet Vantaan strategian osana toimiva Resurssiviisauden tiekartta määrittää kuusi kaistaa kohti ekologista kestävyyttä ja hiilineutraaliutta vuonna 2030. Kaistalla 2 “Hiilineutraali energia” tavoitellaan lämmityksen ja käyttösähkön kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja uusiutuvan energian osuuden lisäämistä. Tässä aloitteessa esitetään, että seuraavaan Resurssiviisauden tiekarttaan: Kirkastetaan perimmäiset tavoitteet. Nyt tavoitteissa on…
-
Lentorata – rata lentoon?
Mikä on Lentorata? Lentoradalla tarkoitetaan uutta junarataa Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle, jossa se liittyisi nykyiseen päärataan. Sen tarkoitus olisi kytkeä kaukoliikenne sujuvammin lentoasemalle sekä jakaa pääradan korkeaa kuormitusta pääkaupunkiseudulla eri reiteille. Rata kulkisi tunnelissa. Hanke on suunnitteluvaiheessa eikä päätöstä rakentamisesta ole tehty. Lentorata kytkeytyi aiemmin tiiviisti Suomi-Rataan, uuteen rataan Tampereelle asti, mutta se hanke…
-
Autoilukaupunki kolisee kuoppiin
Vantaan Sanomat julkaisi mielipidekirjoitukseni lehdessä 27.3. (linkki näköislehden arkistoon). Otsikko oli sama kuin tässä artikkelissa ja teksti seuraava: ”Vantaan Sanomat nosti jutussaan “Pahoista routavaurioista kärsivät autoilijat moittivat Vantaan kaupunkia” 13.3. esiin tärkeän asian: Heikkokuntoiset kadut vaurioituvat nykyisissä talvisäissä herkästi. Tästä aiheutuu asukkaille vaurioita ja turhautumista. Korjaustarve on suurempi kuin mihin on rahaa. Vantaa investoi…
-
Vantaan ratikan puolesta
Vantaa suunnittelee itä-länsisuuntaista pikaraitiotielinjaa lentoaseman ja Mellunmäen välille osana seudullista kasvua ja joukkoliikennejärjestelmää. Jos aihe tulee lukijalle uutena, suosittelen yleisperehdytyksenä Vantaan ratikan nettisivuja, sieltä erityisesti hankesuunnitelmaa, ja artikkeliani ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka”. Hankkeessa on käynnissä ns. jatkosuunnitteluvaiheen viimeiset päivät, ja päätös varsinaiseen rakentamishankkeeseen ryhtymisestä tulee kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ensi viikolla. Vantaan ratikkahankkeen olemassaolo tuli sen…
-
Vantaan ratikka – parempia vasta-argumentteja
Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tiivistän kaupunginvaltuuston ratikkapäästöstäni varten kantani artikkeliin ”Vantaan ratikan puolesta”. Putsaan pöydältä Vantaan ratikan heikoimmat vasta-argumentit artikkelissa ”Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit” ja jatkan tässä aiheen käsittelyä mielestäni ansiokkaampien vasta-argumenttien kautta. Suosittelen lukemaan ratikan hankesuunnitelman ja tutustumaan muihin aineistoihin Vantaan ratikan nettisivuilla. “Ratikka on kallis, meillä ei ole varaa” Talousnäkökulma…
-
Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit
Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tuoreessa artikkelissa ”Vantaan ratikan puolesta” yritän tiivistää kantani hankkeeseen. Tämä artikkeli jatkaa aiheen käsittelyä siitä esitettyjen vasta-argumenttien kautta. Käsittelen vasta-argumenteista sellaiset, joita esitetään yleisesti, mutta jotka ovat mielestäni heikkoja. Niitä voivat esittää fiksutkin ihmiset, eikä argumentin heikkous ole välttämättä aina ilmeinen, mutta mielestäni niiden taustalla on perustavalla tavalla väärä…
-
Energiansäästöaloitteemme kaupunginvaltuustossa 19.12.
Valtuustoryhmämme teki keväällä aloitteen “Säästetään energiaa – säästetään rahaa ja tuetaan Venäjän hallinnon vastaista energiarintamaa”. Kaupungin vastaus aloitteeseen käsiteltiin valtuustossa maanantaina. Aloitteen tekijöiden puolesta käytin keskustelun ensimmäisen puheenvuoron allaolevan mukaisesti: ”Käsillä oleva energiakriisi ei ole tullut yllätyksenä. Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, oli nopeasti selvää että ongelmia tulee. Kuukauden sisään ainakin kansainvälinen energiajärjestö IEA ja…