Kategoria: Liikenne

  • Miksi Lentorata ei ole kuntavaalikysymys

    Miksi Lentorata ei ole kuntavaalikysymys

    Arvasin, että Vantaan Sanomat, jotkut ehdokkaat ja kriitikot pyrkivät nostamaan Lentoradan kuntavaalikysymykseksi. Ymmärrettävää toki, koska raiteet on ihania! Äänestäjää saa toki kiinnostaa ehdokkaiden kanta kysymykseen, ei siinä mitään. Paljon turhempiakin asioita kysytään. Lentorataan suhtautuminen voi valaista ehdokkaiden ajattelutapaa hyvin. Itse argumentoin kuitenkin, että Lentorata ei ole varsinainen kuntavaalien kysymys, koska Aiemmassa artikkelissani esittelin kysymyskehikon, jolla…

  • Ratikka uhkaa ratikan rahoitusta!!

    Ratikka uhkaa ratikan rahoitusta!!

    Otsikko on parodiaa, sekä Vantaan ratikkaa ympäröivästä keskustelusta yleisesti, että viitaten erityisesti Vantaan Sanomien viimeaikaisiin juttuihin ”Vantaan ratikan rahoitus uhattuna, jos asuntorakentaminen ei toteudu” ja ”Millä ratikka rahoitetaan, jos ei rakentamisella?”. Juttujen kirjoittajat kiinnittävät aiheellisesti huomiota siihen, että raitiotien rakentamisen seurauksena arvioidut, ja siltä päätöksenteossa edellytetyt, maankäytön tulot vaativat toteutuakseen sen, että reitille myös rakennetaan…

  • Lentorata – rata lentoon?

    Lentorata – rata lentoon?

    Mikä on Lentorata? Lentoradalla tarkoitetaan uutta junarataa Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle, jossa se liittyisi nykyiseen päärataan. Sen tarkoitus olisi kytkeä kaukoliikenne sujuvammin lentoasemalle sekä jakaa pääradan korkeaa kuormitusta pääkaupunkiseudulla eri reiteille. Rata kulkisi tunnelissa. Hanke on suunnitteluvaiheessa eikä päätöstä rakentamisesta ole tehty. Lentorata kytkeytyi aiemmin tiiviisti Suomi-Rataan, uuteen rataan Tampereelle asti, mutta se hanke…

  • Autoilukaupunki kolisee kuoppiin

    Autoilukaupunki kolisee kuoppiin

    Vantaan Sanomat julkaisi mielipidekirjoitukseni lehdessä 27.3. (linkki näköislehden arkistoon). Otsikko oli sama kuin tässä artikkelissa ja teksti seuraava:   ”Vantaan Sanomat nosti jutussaan “Pahoista routavaurioista kärsivät autoilijat moittivat Vantaan kaupunkia” 13.3. esiin tärkeän asian: Heikkokuntoiset kadut vaurioituvat nykyisissä talvisäissä herkästi. Tästä aiheutuu asukkaille vaurioita ja turhautumista. Korjaustarve on suurempi kuin mihin on rahaa. Vantaa investoi…

  • Vantaan ratikan puolesta

    Vantaan ratikan puolesta

    Vantaa suunnittelee itä-länsisuuntaista pikaraitiotielinjaa lentoaseman ja Mellunmäen välille osana seudullista kasvua ja joukkoliikennejärjestelmää. Jos aihe tulee lukijalle uutena, suosittelen yleisperehdytyksenä Vantaan ratikan nettisivuja, sieltä erityisesti hankesuunnitelmaa, ja artikkeliani ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka”. Hankkeessa on käynnissä ns. jatkosuunnitteluvaiheen viimeiset päivät, ja päätös varsinaiseen rakentamishankkeeseen ryhtymisestä tulee kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ensi viikolla. Vantaan ratikkahankkeen olemassaolo tuli sen…

  • Vantaan ratikka – parempia vasta-argumentteja

    Vantaan ratikka – parempia vasta-argumentteja

    Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tiivistän kaupunginvaltuuston ratikkapäästöstäni varten kantani artikkeliin ”Vantaan ratikan puolesta”. Putsaan pöydältä Vantaan ratikan heikoimmat vasta-argumentit artikkelissa ”Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit” ja jatkan tässä aiheen käsittelyä mielestäni ansiokkaampien vasta-argumenttien kautta. Suosittelen lukemaan ratikan hankesuunnitelman ja tutustumaan muihin aineistoihin Vantaan ratikan nettisivuilla. “Ratikka on kallis, meillä ei ole varaa” Talousnäkökulma…

  • Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit

    Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit

    Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tuoreessa artikkelissa ”Vantaan ratikan puolesta” yritän tiivistää kantani hankkeeseen. Tämä artikkeli jatkaa aiheen käsittelyä siitä esitettyjen vasta-argumenttien kautta. Käsittelen vasta-argumenteista sellaiset, joita esitetään yleisesti, mutta jotka ovat mielestäni heikkoja. Niitä voivat esittää fiksutkin ihmiset, eikä argumentin heikkous ole välttämättä aina ilmeinen, mutta mielestäni niiden taustalla on perustavalla tavalla väärä…

  • Ajatuksia maailman ympäristöpäivänä

    Ajatuksia maailman ympäristöpäivänä

    YK:n maailman ympäristöpäivä tänään 5.6. muistuttaa siitä, että meillä on #VainYksiMaa, ja meidän ainoan biosfäärimme rajoihin on kaiken ihmisen toiminnankin mahduttava. Tiedämme että näin ei tällä hetkellä ole. Eliöt ja eliölajit hupenevat maapallolta, muun muassa liian laajalle levinneen maankäytön takia. Ilmasto muuttuu, tähänastisen sivilisaation historiaan verrattuna hälyttävästi. Jo nämäkin ilmiöt uhkaavat ruokaturvaa, mutta merten happamoituminen,…

  • Pyöräilyä maailmalla ja Vantaalla

    Pyöräilyä maailmalla ja Vantaalla

    Tänään 3.6. vietetään YK:n maailman pyöräilypäivää. Päivällä halutaan kiinnittää huomiota pyöräilyn etuihin – se on yksinkertainen, edullinen, päästötön, terveyttä edistävä ja tilantarpeeltaan pieni liikennemuoto. Itse käytän pyörää liikennevälineenä kaikista noista syistä. Lisäksi koen sen mukavana, vapaana, ja kätevänä monilla matkoillani, siksi pyöräilen. Harrastepyöräily on sitten asia erikseen, se vasta mukavaa onkin… Ja poliittisena pyrkimyksenä pyöräilyn…

  • Puolivuotiskatsaus: Mitä olen saanut aikaan?

    Puolivuotiskatsaus: Mitä olen saanut aikaan?

    Olen toiminut Vantaan kaupungin luottamushenkilönä kaupunginvaltuustossa ja kaupunkitilalautakunnassa reilut puoli vuotta. Jos minulta kysyttäisiin mitä olen saanut aikaan, mitä vastaisin? Vastauksessa on useampi ulottuvuus. Ensinnäkin, ei politiikassa eikä varmaan missään muuallakaan kukaan saa mitään aikaan yksin. Vaaleissa voi menestyä yksilösuorituksellakin, ääritapauksessa vaikka omalla ehdokaslistalla, mutta luottamustehtävissä vaikuttaessa jokainen on osa isompaa koneistoa jossa yksin vaikuttamisen…