Sivusto huollossa
Pahoittelen mahdollisia häiriöitä ja keskeneräistä ulkonäköä.
Tein kaupunginvaltuustossa 22.4.2024 otsikon aiheesta seuraavan aloitteen: ”Kun kaavoitamme alueita tai suunnitellemme katuja tai puistoja, töihin sisältyy Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen vuorovaikutus. Sen vaiheita ovat mm. asukastilaisuudet, työn asettaminen nähtäville ja mahdollisuus muistutuksen jättämiseen. Mielipiteiden suuri määrä erityisesti kaavoissa ja puistosuunnitelmissa osoittaa asukkaiden osallistumisen halun. Kun suunnitellemme koulujen tai päiväkotien pihoja, mitään edellä mainitusta vuorovaikutuksista…
Vantaan Sanomat julkaisi 1.11. mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Laadin sen keskustelun jatkeeksi aiempiin artikkeleihin kirjoituksen alussa kuvatulla tavalla. Teksti linkeillä ja kommenteillani lisättynä alla. Elinkeinojemme kehittämistä ohjaa strategia – kohtalaisesti Näkökulmakirjoituksessaan 4.10. Karri Kannala jatkoi Vantaan kaupunkiympäristön toimialan ja sen apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttilan arvostelua. Siinä väitettiin, että hänen aiempaa kirjoitustaan kommentoineet poliitikot olisivat puhuneet Anttilalle yhtä…
Vantaan Sanomat julkaisi 18.9. mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Laadin sen vastineena lehden aiemmalle jutulle, jota pidin monella tavalla viallisena. Kaupunkikehitys on fiksuja valintoja ja yhteistyötä Karri Kannala kirjoittaa (VS 4.9.), että “Vantaalla on halu ja paikka ottaa aloitetta pääkaupunkiseudulla – momentum on nyt, mutta Tero Anttila hidastaa”. Vantaan halu poistaa julkisen liikenteen vyöhykerajoja ja 2476 euron…
Sain kaupunginvaltuustossa 19.8. huomionosoituksen 50-vuotispäiväni johdosta. Vantaan traditioon kuuluu tilaisuus myös puhua. Alla tilaisuuteen kirjoittamani puhe. Osan siitä jätin puhetilanteessa pois, ja pieniä muutoksia saattoi tulla. Tallenne katsottavissa Vantaa-kanavalla, osuuteni alkaa 37 minuutin kohdalla. Arvoisa puheenjohtaja, kollegat ja viranhaltijat, hyvä yleisö, Miksi olen tässä puhujana, juuri nyt? Tämä on kysymys, josta olen lähestynyt tätä…
Vantaan Sanomat julkaisi tänään mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Lehti editoi kirjoitustani hieman, esitän tässä alkuperäistekstin: Nostetaan lautakuntien palkkioita Kaupunginhallitus esittää Vantaan luottamushenkilöiden palkkioiden korottamista 20 prosentilla. Tasakorotuksen sijasta palkkioiden rakenteellista epätasapainoa pitäisi korjata. Suurin ja ylin luottamuselimemme on kaupunginvaltuusto. Tavalliseen kuukauteemme kuuluu kaksi tilaisuutta: kokous ja tiedotusluonteinen etätilaisuus. Saamme näistä kokouspalkkioina yhteensä 480 €. Tähän esitetään…
Tein kaupunginvaltuustossa 25.3.2024 aloitteen seuraavalla otsikolla ja tekstillä: ”Kestävyyden edelläkävijän energiatavoitteet Vantaan strategian osana toimiva Resurssiviisauden tiekartta määrittää kuusi kaistaa kohti ekologista kestävyyttä ja hiilineutraaliutta vuonna 2030. Kaistalla 2 “Hiilineutraali energia” tavoitellaan lämmityksen ja käyttösähkön kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja uusiutuvan energian osuuden lisäämistä. Tässä aloitteessa esitetään, että seuraavaan Resurssiviisauden tiekarttaan: Kirkastetaan perimmäiset tavoitteet. Nyt tavoitteissa on…
Vantaa suunnittelee itä-länsisuuntaista pikaraitiotielinjaa lentoaseman ja Mellunmäen välille osana seudullista kasvua ja joukkoliikennejärjestelmää. Jos aihe tulee lukijalle uutena, suosittelen yleisperehdytyksenä Vantaan ratikan nettisivuja, sieltä erityisesti hankesuunnitelmaa, ja artikkeliani ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka”. Hankkeessa on käynnissä ns. jatkosuunnitteluvaiheen viimeiset päivät, ja päätös varsinaiseen rakentamishankkeeseen ryhtymisestä tulee kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ensi viikolla. Vantaan ratikkahankkeen olemassaolo tuli sen…
Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tiivistän kaupunginvaltuuston ratikkapäästöstäni varten kantani artikkeliin ”Vantaan ratikan puolesta”. Putsaan pöydältä Vantaan ratikan heikoimmat vasta-argumentit artikkelissa ”Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit” ja jatkan tässä aiheen käsittelyä mielestäni ansiokkaampien vasta-argumenttien kautta. Suosittelen lukemaan ratikan hankesuunnitelman ja tutustumaan muihin aineistoihin Vantaan ratikan nettisivuilla. “Ratikka on kallis, meillä ei ole varaa” Talousnäkökulma…
Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tuoreessa artikkelissa ”Vantaan ratikan puolesta” yritän tiivistää kantani hankkeeseen. Tämä artikkeli jatkaa aiheen käsittelyä siitä esitettyjen vasta-argumenttien kautta. Käsittelen vasta-argumenteista sellaiset, joita esitetään yleisesti, mutta jotka ovat mielestäni heikkoja. Niitä voivat esittää fiksutkin ihmiset, eikä argumentin heikkous ole välttämättä aina ilmeinen, mutta mielestäni niiden taustalla on perustavalla tavalla väärä…
Valtuustoryhmämme teki keväällä aloitteen “Säästetään energiaa – säästetään rahaa ja tuetaan Venäjän hallinnon vastaista energiarintamaa”. Kaupungin vastaus aloitteeseen käsiteltiin valtuustossa maanantaina. Aloitteen tekijöiden puolesta käytin keskustelun ensimmäisen puheenvuoron allaolevan mukaisesti: ”Käsillä oleva energiakriisi ei ole tullut yllätyksenä. Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, oli nopeasti selvää että ongelmia tulee. Kuukauden sisään ainakin kansainvälinen energiajärjestö IEA ja…