Kategoria: Kaupunkisuunnittelu

  • Miten asukkaita kuullaan lähipalveluista päätettäessä?

    Miten asukkaita kuullaan lähipalveluista päätettäessä?

    Aviapoliksen kirjastoverkko on muuttumassa niin, että Kartanonkosken Pointissa sijaitseva kirjasto olisi siirtymässä Jumboon. Vantaan Sanomat julkaisi 11.1.2025 mielipidekirjoituksemme asiasta. Kirjoitus on alla, linkeillä lisättynä. Lehti muutti otsikkoa, alkuperäinen oli tämän blogiartikkelin otsikon mukainen. Voiko kirjaston lakkauttaa ilman, että asukkaiden mielipidettä kysytään? Vantaan Sanomat kertoi 10.12.2024 Kartanonkosken Pointin kirjaston siirtymisestä Jumboon. Näin vastataan asiakkaiden esittämiin toiveisiin.…

  • Ratikka uhkaa ratikan rahoitusta!!

    Ratikka uhkaa ratikan rahoitusta!!

    Otsikko on parodiaa, sekä Vantaan ratikkaa ympäröivästä keskustelusta yleisesti, että viitaten erityisesti Vantaan Sanomien viimeaikaisiin juttuihin ”Vantaan ratikan rahoitus uhattuna, jos asuntorakentaminen ei toteudu” ja ”Millä ratikka rahoitetaan, jos ei rakentamisella?”. Juttujen kirjoittajat kiinnittävät aiheellisesti huomiota siihen, että raitiotien rakentamisen seurauksena arvioidut, ja siltä päätöksenteossa edellytetyt, maankäytön tulot vaativat toteutuakseen sen, että reitille myös rakennetaan…

  • Lisää osallisuutta koulujen ja päiväkotien pihojen suunniteluun

    Lisää osallisuutta koulujen ja päiväkotien pihojen suunniteluun

    Tein kaupunginvaltuustossa 22.4.2024 otsikon aiheesta seuraavan aloitteen: ”Kun kaavoitamme alueita tai suunnitellemme katuja tai puistoja, töihin sisältyy Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen vuorovaikutus. Sen vaiheita ovat mm. asukastilaisuudet, työn asettaminen nähtäville ja mahdollisuus muistutuksen jättämiseen. Mielipiteiden suuri määrä erityisesti kaavoissa ja puistosuunnitelmissa osoittaa asukkaiden osallistumisen halun. Kun suunnitellemme koulujen tai päiväkotien pihoja, mitään edellä mainitusta vuorovaikutuksista…

  • Elinkeinojemme kehittämistä ohjaa strategia – kohtalaisesti

    Elinkeinojemme kehittämistä ohjaa strategia – kohtalaisesti

    Vantaan Sanomat julkaisi 1.11. mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Laadin sen keskustelun jatkeeksi aiempiin artikkeleihin kirjoituksen alussa kuvatulla tavalla. Teksti linkeillä ja kommenteillani lisättynä alla. Elinkeinojemme kehittämistä ohjaa strategia – kohtalaisesti Näkökulmakirjoituksessaan 4.10. Karri Kannala jatkoi Vantaan kaupunkiympäristön toimialan ja sen apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttilan arvostelua. Siinä väitettiin, että hänen aiempaa kirjoitustaan kommentoineet poliitikot olisivat puhuneet Anttilalle yhtä…

  • Kaupunkikehitys on fiksuja valintoja ja yhteistyötä

    Kaupunkikehitys on fiksuja valintoja ja yhteistyötä

    Vantaan Sanomat julkaisi 18.9. mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Laadin sen vastineena lehden aiemmalle jutulle, jota pidin monella tavalla viallisena. Kaupunkikehitys on fiksuja valintoja ja yhteistyötä Karri Kannala kirjoittaa (VS 4.9.), että “Vantaalla on halu ja paikka ottaa aloitetta pääkaupunkiseudulla – momentum on nyt, mutta Tero Anttila hidastaa”. Vantaan halu poistaa julkisen liikenteen vyöhykerajoja ja 2476 euron…

  • Autoilukaupunki kolisee kuoppiin

    Autoilukaupunki kolisee kuoppiin

    Vantaan Sanomat julkaisi mielipidekirjoitukseni lehdessä 27.3. (linkki näköislehden arkistoon). Otsikko oli sama kuin tässä artikkelissa ja teksti seuraava:   ”Vantaan Sanomat nosti jutussaan “Pahoista routavaurioista kärsivät autoilijat moittivat Vantaan kaupunkia” 13.3. esiin tärkeän asian: Heikkokuntoiset kadut vaurioituvat nykyisissä talvisäissä herkästi. Tästä aiheutuu asukkaille vaurioita ja turhautumista. Korjaustarve on suurempi kuin mihin on rahaa. Vantaa investoi…

  • Vantaan ratikan puolesta

    Vantaan ratikan puolesta

    Vantaa suunnittelee itä-länsisuuntaista pikaraitiotielinjaa lentoaseman ja Mellunmäen välille osana seudullista kasvua ja joukkoliikennejärjestelmää. Jos aihe tulee lukijalle uutena, suosittelen yleisperehdytyksenä Vantaan ratikan nettisivuja, sieltä erityisesti hankesuunnitelmaa, ja artikkeliani ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka”. Hankkeessa on käynnissä ns. jatkosuunnitteluvaiheen viimeiset päivät, ja päätös varsinaiseen rakentamishankkeeseen ryhtymisestä tulee kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ensi viikolla. Vantaan ratikkahankkeen olemassaolo tuli sen…

  • Vantaan ratikka – parempia vasta-argumentteja

    Vantaan ratikka – parempia vasta-argumentteja

    Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tiivistän kaupunginvaltuuston ratikkapäästöstäni varten kantani artikkeliin ”Vantaan ratikan puolesta”. Putsaan pöydältä Vantaan ratikan heikoimmat vasta-argumentit artikkelissa ”Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit” ja jatkan tässä aiheen käsittelyä mielestäni ansiokkaampien vasta-argumenttien kautta. Suosittelen lukemaan ratikan hankesuunnitelman ja tutustumaan muihin aineistoihin Vantaan ratikan nettisivuilla. “Ratikka on kallis, meillä ei ole varaa” Talousnäkökulma…

  • Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit

    Vantaan ratikka – heikoimmat vasta-argumentit

    Olen kirjoittanut Vantaan ratikasta useita artikkeleita. Tuoreessa artikkelissa ”Vantaan ratikan puolesta” yritän tiivistää kantani hankkeeseen. Tämä artikkeli jatkaa aiheen käsittelyä siitä esitettyjen vasta-argumenttien kautta. Käsittelen vasta-argumenteista sellaiset, joita esitetään yleisesti, mutta jotka ovat mielestäni heikkoja. Niitä voivat esittää fiksutkin ihmiset, eikä argumentin heikkous ole välttämättä aina ilmeinen, mutta mielestäni niiden taustalla on perustavalla tavalla väärä…

  • Myös kasvava kaupunki tarvitsee metsää ja luontoa

    Myös kasvava kaupunki tarvitsee metsää ja luontoa

    Espoolainen Länsiväylä-lehti julkaisi tänään Tiina Elon ja minun mielipidekirjoituksen koskien EU:n ennallistamisasetusta ja kaupunkien kasvua. Asetuksesta on käytetty dramaattistakin kieltä, siitä miten se estää kaupunkien kasvun, tänään Länsiväylässä jopa ”6. artikla = pk-seudun tuho”. Kuvaan artikkelin lopussa asetusta ja siitä käytyä keskustelua tarkemmin, mutta ensin kirjoituksemme: Myös kasvava kaupunki tarvitsee metsää ja luontoa ”Paljon keskustelua…