• Vantaan kuntavaalipaneelin Perjantaisauna 21.5.

    Vantaan kuntavaalipaneelin Perjantaisauna 21.5.

    Olin eilen Vantaan kuntavaalipaneelin järjestämässä Perjantaisaunassa keskustelemassa aiheesta ”ympäristö ja luonto”. On arvokasta että tällaisia tilaisuuksia vapaaehtoisvoimin järjestetään, kiitokset järjestäjille ja case-esimerkkejä esitelleille asukasaktiiveille. (Linkki YouTube-tallenteeseen alla) Tämä oli ensimmäinen keskusteluni muiden puolueiden ehdokkaiden kanssa. Ehdokkaat yli puolueiden olivat keskustelun perusteella varsin samanmielisiä luonnon ja ympäristön puolustajia, ja kokemukseni heistä oli varsin positiivinen. Eipä toisaalta…

  • Petikon hiilinielu-, biodiversiteetti- ja virkistyspuisto

    Petikon hiilinielu-, biodiversiteetti- ja virkistyspuisto

    Onko Petikon alue nyt parhaassa mahdollisessa käytössä? Tätä kysymystä olen pohtinut lukuisilla lenkeillä, ja pohdintani on nyt jalostunut ao. videoksi. Pyrin joskus kirjoittamaan tämän auki myös tekstiartikkeliksi, koska ihan kaikki pointit eivät ole tässä. Mutta pääpointit kuitenkin. Tehdään reittejä laajemmin ja monipuolisemmin. Palautetaan puiston keskellä olevat joutomaat luonnolle ja virkistyskäyttöön. Kytketään puisto kunnolla Vehkalaan. Miellyttävää…

  • Sähköinen kaupunkiliikenne -keskustelu 13.5.

    Sähköinen kaupunkiliikenne -keskustelu 13.5.

    Muokkaus 26.7.2022: Parhaita artikkeleitani aiheesta ”sähköinen kaupunkiliikenne” ovat ratikka-aiheiset ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka” ja ”Länsi-Vantaan pikaraitiotiet”. Katso blogistani kaikki liikenneaiheiset kirjoitukset. Olin 13.5. mukana Tieteen ja teknologian vihreiden Tiedepuoluepaneelissa aiheesta “sähköistyvä kaupunkiliikenne”. Keskustelijoina olivat lisäkseni Atte Harjanne (Helsinki), Topi Kanerva (Närpiö) ja Aino Tuominen (Helsinki).   Aiheina käsiteltiin kulkuneuvoja autoista ja junista sähköavusteisiin polkupyöriin…

  • Länsi-Vantaan pikaraitiotiet

    Länsi-Vantaan pikaraitiotiet

    Kirjoitin muutama viikko sitten artikkelin pääkaupunkiseudun pikaraitioteistä ja Vantaan ratikasta. Saamistani kommenteista suurin osa koski Länsi-Vantaata, jota en juurikaan käsitellyt, koska tänne tulevat raiteet eivät ole vielä ajankohtaisimpien hankkeiden joukossa. Mutta ehkä pitäisi olla, ja käsitellään tätä aihetta nyt. Lyhyt kertaus laajemmasta kuvasta: Pikaraitioteitä on jo tulossa ympäri pääkaupunkiseutua. Niiden tekeminen ei ole itsetarkoitus, vaan…

  • Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka

    Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka

    Luen lehtiä ja lenkkeilen säännöllisesti ympäri Helsinkiä ja Espoota. Olin toki kuullut Raide-Jokerista ja törmännyt sen työmaihin, mutta vielä hiljattain en ollut kunnolla ymmärtänyt, miten laaja joukkoliikenteen uudistus alueella on pikaraitioteiden esiinmarssin muodossa menossa. Käyn tässä artikkelissa tilannetta läpi. Mikä on pikaraitiotie? Pikaraitiotie on raideliikennemuoto, joka on perinteistä junaa ja metroa kevyempi ja ketterämpi, mutta…

  • Rakennuskannan päästöt -keskustelu 6.4.

    Rakennuskannan päästöt -keskustelu 6.4.

    Olin 6.4. mukana Tieteen ja teknologian vihreiden Tiedepuoluepaneelissa aiheesta “rakennuskannan päästöt”. Keskustelijoina olivat lisäkseni Saana Rossi (Helsinki), Ville Tulkki (Espoo), Antti Yrjölä (Kuopio) ja juontajana Ville Seppälä. https://youtu.be/9DdAfwJ2flE?t=525 Aiheina käsiteltiin kirjaimellisesti kaikkea maan ja taivaan väliltä, muun muassa Kaukolämmitys, erillislämmitys, niiden päästöt ja vaihtoehdot (16:09). Energiatehokkuus ja rakentamisen päästöt (26:15). Sähköntuotanto, lämmöntuotanto, yhteistuotanto, toimitusvarmuus… Pienydinvoimaloista…

  • Vantaan kasvihuonekaasupäästöt ja niiden leikkaaminen

    Vantaan kasvihuonekaasupäästöt ja niiden leikkaaminen

    “Ajattele globaalisti, toimi lokaalisti.” Tämä fraasi kuvaa hyvin myös kuntien roolia ilmastotyössä – kasvihuonekaasupäästöt ovat vaikutuksiltaan globaaleja, mutta niistä lähes kaikki tulee kunnan tai jonkun vastaavanlaisen hallintotason alueelta. Monet päästölähteistä kytkeytyvät kiinteästi kunnalliseen päätöksentekoon. Monilla kaupungeilla on isäntävaltiotaan kunnianhimoisempia tavoitteita ilmastotyössä. Niin myös Vantaalla. Vantaa tähtää Resurssiviisauden tiekarttansa (2019) osana hiilineutraaliksi vuonna 2030. Tavoite on…

  • Hiihtoseikkailu Vantaalla Itä–Länsi

    Hiihtoseikkailu Vantaalla Itä–Länsi

    Itä-Vantaalta ei pysty latuverkostoa pitkin hiihtämään Länsi-Vantaalle, eihän? Ei oikeastaan pystykään, mutta ei se paljosta jää vajaaksi. Hiihdin 7.2. Leinelän asemalta Myyrmäkeen, ja 21.2. Kuusijärveltä Leinelän asemalle. Joten kyllä se mahdollista on, vaikka vielä pidemmänkin matkan. Toki Helsingin kautta koukaten, ja yhdellä erityisellä ongelmakohdalla, josta myöhemmin lisää. Paperinen ulkoilukarttani vuodelta 2016 ei anna mitään toiveita…

  • Miksi olen lähtenyt politiikkaan?

    Miksi olen lähtenyt politiikkaan?

    Minulla on takana melkein 20 vuoden insinööriura Vaisalassa ja olen viihtynyt siinä hyvin. Tuotteemme ovat monin tavoin yhteiskuntaa rakentavia, mikä on minulle tärkeää, mutta laajempaa maailmanparannuksen fokusta ei työuraani ole sisältynyt. Vapaaehtoistoimintaa olen tehnyt omien lasten myötä urheilussa, mutta aiempaa ja laajempaa kokemusta siitäkään ei oikein ollut. Kaikki oli hyvin, mutta olin kyllä pitkään miettinyt…

  • Suomi lähijunaan!

    Suomi lähijunaan!

    Vihreät teki mielestäni hienon ehdotuksen lähijunaliikenteen laajentamiseksi Suomessa. Vielä 1970- ja 1980-luvuilla monilla kaupunkiseuduilla kuljettiin sisäisiä matkoja lättähatuiksi kutsutuilla junilla. Sittemmin junista luovuttiin, mutta seisakkeista jäi vähintään paikat. Uuden ehdotuksen idea on että lähijunaliikennettä kokeiltaisiin jälleen, pyrkimyksenä aloittaa säännöllinen liikenne Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla. Näin tuotaisiin lähijunaliikenne miljoonan uuden suomalaisen lähettyville.…