Kategoria: Kaupunkisuunnittelu

  • Petikosta virkistyksen ja luonnon kärkikohde

    Petikosta virkistyksen ja luonnon kärkikohde

    Tein Vantaan kaupunginvaltuustolle 25.4. seuraavan aloitteen: ”Petikon luontovirkistysalue on Vantaan ja pääkaupunkiseudun tärkeimpiä viheralueita. Sitä on kehitetty viime vuosikymmenet pienin askelin. Voisimme nostaa kunnianhimon tasoa ja innostua Petikon pidemmän tähtäimen potentiaalista voimakkaammin. Tässä aloitteessa esitetään seuraavia konkreettisia askelia: Järjestetään asukasosallisuutta ja ideakilpailuja Petikon alueen kehittämiseen, esimerkiksi käynnissä olevan viheralueiden palveluverkkotyön puitteissa. Nostetaan uusia ulkoilureittejä visioista…

  • Myyrmäessä kulttuuri- ja asukaspalveluiden tilapalapeli

    Myyrmäessä kulttuuri- ja asukaspalveluiden tilapalapeli

    Myyrmäen kulttuuri- ja asukaspalvelujen tilakysymyksiin kohdistuu suuria muutospaineita lähivuosina. Näillä palveluilla ja tiloilla tarkoitan mm. kirjastoa taidemuseo Artsia monitoimitila Arkkia (iltaisin nuorisotilana ja päivisin eri-ikäisten toimintatilana) asukastiloja ja aikuisopiston toimintoja Myyringissä Vantaan Musiikkiopistoa Myyräncoloa Mistä tilahaasteet johtuvat? Keskeisin muutoksen tuoja on Myyrmäen purkava täydennysrakentaminen, ja toisaalta myös kasvava asukasmäärä ja sitä kautta kasvava palvelutarve. Julkisuudessa…

  • Ratikan onnistuminen ratkaistaan nyt suunnitteluvaiheessa

    Ratikan onnistuminen ratkaistaan nyt suunnitteluvaiheessa

    Vantaan Sanomat julkaisi kirjoittamani mielipidekirjoituksen tänään:   Ratikan onnistuminen ratkaistaan nyt suunnitteluvaiheessa Keskustelussa Vantaan pikaraitiotiestä on alkanut esiintyä väite, että suunnittelua ei saisi tehdä koska rakentamispäätöstä ei ole vielä tehty. Kaupunginvaltuusto päätti joulukuussa 2019 käynnistää Vantaan ratikan jatkosuunnitteluvaiheen. Tähän sisältyy päätöksen mukaisesti asemakaavoitus, katusuunnittelu ja toteutussuunnittelu. Kaupungin organisaatio tekee näitä parhaillaan. Kehotan kaupunkilaisia seuraamaan työtä…

  • Petikon hiilinielu-, biodiversiteetti- ja virkistyspuisto

    Petikon hiilinielu-, biodiversiteetti- ja virkistyspuisto

    Onko Petikon alue nyt parhaassa mahdollisessa käytössä? Tätä kysymystä olen pohtinut lukuisilla lenkeillä, ja pohdintani on nyt jalostunut ao. videoksi. Pyrin joskus kirjoittamaan tämän auki myös tekstiartikkeliksi, koska ihan kaikki pointit eivät ole tässä. Mutta pääpointit kuitenkin. Tehdään reittejä laajemmin ja monipuolisemmin. Palautetaan puiston keskellä olevat joutomaat luonnolle ja virkistyskäyttöön. Kytketään puisto kunnolla Vehkalaan. Miellyttävää…

  • Länsi-Vantaan pikaraitiotiet

    Länsi-Vantaan pikaraitiotiet

    Kirjoitin muutama viikko sitten artikkelin pääkaupunkiseudun pikaraitioteistä ja Vantaan ratikasta. Saamistani kommenteista suurin osa koski Länsi-Vantaata, jota en juurikaan käsitellyt, koska tänne tulevat raiteet eivät ole vielä ajankohtaisimpien hankkeiden joukossa. Mutta ehkä pitäisi olla, ja käsitellään tätä aihetta nyt. Lyhyt kertaus laajemmasta kuvasta: Pikaraitioteitä on jo tulossa ympäri pääkaupunkiseutua. Niiden tekeminen ei ole itsetarkoitus, vaan…

  • Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka

    Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka

    Luen lehtiä ja lenkkeilen säännöllisesti ympäri Helsinkiä ja Espoota. Olin toki kuullut Raide-Jokerista ja törmännyt sen työmaihin, mutta vielä hiljattain en ollut kunnolla ymmärtänyt, miten laaja joukkoliikenteen uudistus alueella on pikaraitioteiden esiinmarssin muodossa menossa. Käyn tässä artikkelissa tilannetta läpi. Mikä on pikaraitiotie? Pikaraitiotie on raideliikennemuoto, joka on perinteistä junaa ja metroa kevyempi ja ketterämpi, mutta…

  • Hiihtoseikkailu Vantaalla Itä–Länsi

    Hiihtoseikkailu Vantaalla Itä–Länsi

    Itä-Vantaalta ei pysty latuverkostoa pitkin hiihtämään Länsi-Vantaalle, eihän? Ei oikeastaan pystykään, mutta ei se paljosta jää vajaaksi. Hiihdin 7.2. Leinelän asemalta Myyrmäkeen, ja 21.2. Kuusijärveltä Leinelän asemalle. Joten kyllä se mahdollista on, vaikka vielä pidemmänkin matkan. Toki Helsingin kautta koukaten, ja yhdellä erityisellä ongelmakohdalla, josta myöhemmin lisää. Paperinen ulkoilukarttani vuodelta 2016 ei anna mitään toiveita…