Futuristinen juna, joka lentää kiskojen yläpuolella. Junalla on siivet.

Miksi Lentorata ei ole kuntavaalikysymys

Arvasin, että Vantaan Sanomat, jotkut ehdokkaat ja kriitikot pyrkivät nostamaan Lentoradan kuntavaalikysymykseksi. Ymmärrettävää toki, koska raiteet on ihania!

Äänestäjää saa toki kiinnostaa ehdokkaiden kanta kysymykseen, ei siinä mitään. Paljon turhempiakin asioita kysytään. Lentorataan suhtautuminen voi valaista ehdokkaiden ajattelutapaa hyvin.

Itse argumentoin kuitenkin, että Lentorata ei ole varsinainen kuntavaalien kysymys, koska

  • Pidän epätodennäköisenä, että Vantaalla tehtäisiin mitään merkittäviä päätöksiä asiaan seuraavan valtuustokauden aikana. Hanke on suunnitteluvaiheessa, ja mahdollisesta rakentamisesta päätetään käytännössä jonkun Suomen tulevan hallituksen ohjelmassa, jos päätetään.
  • Edelliseen liittyen, hanke on muutenkin enemmän kansallinen kuin kunnallinen kysymys.

Aiemmassa artikkelissani esittelin kysymyskehikon, jolla hanketta jatkossa tulee tarkastella ja jolla se pitää kansalaisille perustella. Tiivistettynä:

  • Tarve. Mihin rataa tarvitaan? Tarvitaanko kapasiteettia? Miksi juuri tämä hanke olisi se mikä Suomelle on järkevä?
  • Hiilijalanjälki. Miksi se kannattaisi ottaa?
  • Vantaan osuus. Mikä olisi Vantaan osuus niin rahallisesti kuin vaikutukset muutoin? Ovatko nämä tasapainossa?

Erilaisilta tahoilta tulee väitteitä, joilla he käytännössä väittävät jo tietävänsä vastaukset em. kysymyksiin. Itse lähden siitä, että emme voi tietää esim. liikennetarpeita kymmeniä vuosia eteenpäin, ja erilaisten isojen hankkeiden selvittäminen ja esisuunnittelu on Suomen kannalta järkevää. Jos kysymyksiini löytyy hyvät vastaukset esim. kolmen vaalikauden päästä, miksei hanketta voisi toteuttaa?

Lentoradassa on haittoja ja sen tähänastinen päätösesittely Vantaalla on ollut ala-arvoista. Mutta annetaan nyt kuitenkin hankkeelle aikaa parantaa lentoaan. Aikaa on. Eikö?

Muutamia huomioonotettavia asioita:

Päärata on yli-ylivoimaisesti liikennöidyin ratayhteys Suomessa. Sen kehittämiseen on hyvä varautua, erilaisin ajatuksin.

Poliittinen realismi lienee, että tulevatkin Suomen hallitukset valitsevat toteutettavaksi uusia kansallisia raidehankkeita. Jos investointi joku kerta olisi ohjautumassa päärataan ja erityisesti Lentorataan, ja kysymyskehikkooni olisi hyvät vastaukset, todellako vantaalainen kuntapäättäjä silloin tosipaikan tullen estäisi Vantaan osallisuuden, käytännössä haluten valtion rahan ihan mihin muualle tahansa paitsi Lentorataan? Tämäkö olisi vastuullista?

Mielestäni ei ole vastuullista eikä järkevää tässä vaiheessa kategorisesti yrittää sulkea pois Lentorataa, väittää etteikö se lähivuosikymmeninä voisi olla järkeväkin hanke. Kuka sen tietää? En minä ainakaan. Suomi tarvitsee kehittämistä ja pääradan varsi on tärkeimpiä kehitettäviä käytäviä. Jos tällaista kehitystä tapahtuu ja liikennemäärät kasvavat niin, että Lentoradalle on ylipäänsä tarve, Vantaa on varmasti keskiössä kehityksestä hyötymässä, vaikka emme pysty potentiaalisia vaikutuksia vielä eksaktisti listaamaan ja arvottamaan.

Eli olen hankkeelle kriittinen, mutta en kiellä etteikö se joskus voisi täyttää vaatimukseni. Otsikon mukaisesti olen erityisesti sitä mieltä, että kuntavaalikohun nostaminen Lentoradasta menee vähän sivuun. Jos hankkeesta keskustellaan, sitä pitäisi tarkastella syvällisesti, pitkällä ja laajalla perspektiivillä. Yksittäiset lööpit ja kommentit jäävät helposti kapeakatseisiksi ja lyhytnäköisiksi. Arvaan, että aiheesta tulee kysymys Vantaan Sanomien vaalikoneeseen, mutta itse toivoisin että kuntavaalit käytäisiin ensisijaisesti muilla kysymyksillä.


by