Vantaan Sanomat julkaisi tänään mielipidekirjoitukseni otsikon aiheesta. Lehti editoi kirjoitustani hieman, esitän tässä alkuperäistekstin:

Nostetaan lautakuntien palkkioita

Kaupunginhallitus esittää Vantaan luottamushenkilöiden palkkioiden korottamista 20 prosentilla. Tasakorotuksen sijasta palkkioiden rakenteellista epätasapainoa pitäisi korjata.

Suurin ja ylin luottamuselimemme on kaupunginvaltuusto. Tavalliseen kuukauteemme kuuluu kaksi tilaisuutta: kokous ja tiedotusluonteinen etätilaisuus. Saamme näistä kokouspalkkioina yhteensä 480 €. Tähän esitetään nyt korotusta 96 € ensi vuonna valittavalle uudelle valtuustolle.

Lautakuntien tehtävä on huolehtia toiminnan tuloksellisuudesta tehtäväalueellaan, esimerkiksi opetuksessa, kulttuuri- ja liikuntatoimessa ja kaupunkiympäristön hoidossa. Lautakunnan käsittelemien asioiden lukumäärä on suurempi kuin valtuustossa, niiden koko paljon pienempi, ja ainakin itse koen tehtävän monella tavalla vaativampana.

Tavallisena kuukautena lautakunnilla on yksi kokous, josta palkkio 150 €, josta jää käteen luottamushenkilömaksuista ja veroista riippuen noin 50–80 €. Kokouspalkkioon esitetään korotusta 30 €. Ehdotan, että tämän sijasta kertakokouspalkkio asetetaan samaksi kuin valtuuston. Silloin lautakuntatehtävän hoitamisesta saisi puolet siitä mitä valtuustossa.

Kaikki tehtäviinsä panostavat luottamushenkilöt ovat kaupungille arvokkaita. Heidän työnsä ei rajoitu kokouksiin. Heille maksetut palkkiot viestivät arvostuksistamme ja ovat erityisesti pientuloisille taloudellisestikin tärkeitä*. On tärkeää, että päätösvalta sadaan jakautumaan riittävän monelle ja tehtäviinsä riittävästi panostavalle osaavalle vantaalaiselle**.

Perusongelma luottamuspalkkioissa on, että ne ovat työhönsä panostaville aina liian matalat, löysäileville aina liian korkeat. Tätä on vaikea korjata. Palkkioiden suuntautuminen eri elimiin on säädettävissä arvostustemme mukaan.

Mikko Viilo
kaupunginvaltuutettu, kaupunkitilalautakunnan jäsen (vihr.)

Lisäkommenttejani

Luottamushenkilöiden palkkiot Vantaalla ovat suuruudeltaan yhteensä noin 1,4–1,5 miljoonaa euroa vuodessa. 20 prosentin noston vaikutus olisi noin 0,3 miljoonaa euroa. Iso luku, mutta suhteessa Vantaan kokonaiskuluihin (noin miljardi vuodessa) ja niiden nousuun pienehkö. Näkökulmani on että kun tähän korotusvaraan on neuvotteluissa päädytty, olkoon näin, mutta se pitäisi suunnata tasakorotuksen sijaan palkkiokuopassa oleviin tehtäviin.

Lehden pois editoimassa kohdassa oli pari hienovaraista piikkiä muille puolueille. Vasemmistoliitto liittää muutoksen pientuloisten sortamiseen, mutta kokouspalkkioiden nostamisella on suurin suhteellinen merkitys nimenomaan pientuloisille (*). Muutamalla isolla puolueella tuntuu olevan vaikeaa löytää lukuisiin luottamuspaikkoihinsa riittävästi talenttia, ja heidän kulttuuriinsa saattaa muutenkin kuulua vallan keskittäminen suhteellisen harvoihin käsiin (**).

Valtuustokäsittely

Lisäys 20.8.: Kaupunginvaltuusto 19.8. käsitteli palkkioasian. Vihreä ryhmä esitti esityksen palautusta valmisteltavaksi uudelleen niin, että palkkioiden korotus painottuu lautakuntiin ja kustannusten kasvu on kokonaisuutena sama tai alempi kuin pohjaesityksessä. Hävisimme äänestyksen 21–46. Kaupunginhallituksen käsitellessä tätä esitystä aiemmin, muilta ryhmiltä ei tullut tukea näkemyksellemme ollenkaan. Siihen nähden argumenttimme onnistuivat vakuuttamaan melko monta valtuutettua. Jos esitys olisi valmisteltu laajemmalla raadilla luottamushenkilöitä, tai jopa muita kaupunkilaisia, mitenköhän olisi käynyt? Lautakuntien arvostukseen lupailtiin joissakin puheenvuoroissa kiinnittää huomiota jatkossa – syytä olisikin, kun nyt palkkiotason ero valtuustoon nähden vain syveni.

 

Olen kirjoittanut luottamushenkilöpalkkioista aiemmin mm. Paljonko politiikkaharrastuksella tienaa? ja Millaista on harrastaa politiikkaa?