Sivusto huollossa
Pahoittelen mahdollisia häiriöitä ja keskeneräistä ulkonäköä.
Vantaan kaupunginvaltuustossa 31.1.2022 käsiteltiin pienydinreaktoreihin liittyvää valtuustoaloitetta. Aloite ja aloitevastaus löytyy linkistä: https://paatokset.vantaa.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2404707 Tässä puhe, jonka pidin aloitevastauksen käsittelyn yhteydessä: ”Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, Kiitos Markku Weckmanille aloitteesta. Energiantuotanto on yksi tärkeimmistä poliittisista teemoista. Kaikki, mitä me kutsutaan hyvinvoinniksi, on perimmiltään seurausta ylimääräisestä energiasta, jolla me voidaan peruselintoimintojemme turvaamisen lisäksi rakentaa taloja, joissa on valo…
Muokkaus 26.7.2022: Parhaita artikkeleitani aiheesta ”sähköinen kaupunkiliikenne” ovat ratikka-aiheiset ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka” ja ”Länsi-Vantaan pikaraitiotiet”. Katso blogistani kaikki liikenneaiheiset kirjoitukset. Olin 13.5. mukana Tieteen ja teknologian vihreiden Tiedepuoluepaneelissa aiheesta “sähköistyvä kaupunkiliikenne”. Keskustelijoina olivat lisäkseni Atte Harjanne (Helsinki), Topi Kanerva (Närpiö) ja Aino Tuominen (Helsinki). Aiheina käsiteltiin kulkuneuvoja autoista ja junista sähköavusteisiin polkupyöriin…
“Ajattele globaalisti, toimi lokaalisti.” Tämä fraasi kuvaa hyvin myös kuntien roolia ilmastotyössä – kasvihuonekaasupäästöt ovat vaikutuksiltaan globaaleja, mutta niistä lähes kaikki tulee kunnan tai jonkun vastaavanlaisen hallintotason alueelta. Monet päästölähteistä kytkeytyvät kiinteästi kunnalliseen päätöksentekoon. Monilla kaupungeilla on isäntävaltiotaan kunnianhimoisempia tavoitteita ilmastotyössä. Niin myös Vantaalla. Vantaa tähtää Resurssiviisauden tiekarttansa (2019) osana hiilineutraaliksi vuonna 2030. Tavoite on…